Anne Kedi ve Yeni Doğan Kedi Bakımı

Bahar aylarının gelmesiyle beraber çevremizde çok fazla sayıda doğum yapmış kediler ve yavrularını göreceğiz. Peki biz bu süreçte onlara nasıl yardımcı olabiliriz? İlk önce onlara sessiz sakin bir yerde korunaklı bir yuva hazırlamalıyız.

1. Anne kedilerin artan besin ihtiyacı için yüksek miktarda protein, karbonhidrat, kalsiyum içeren gıdalar; hazır gıda olarak da yavru kediler için hazırlanmış mamalar “kitten mama” tercih edilmelidir. Yanında mutlaka taze su bulundurulmalıdır.
  2.

3. Bu dönemde sokakta yaşayan anne kediler yavrularını beslemek ve büyütmek için daha korumacı bir tavır sergiler. Yavruları için tehlike arz eden durumlarda yeni yuva arayışına girerler. Eğer anne kedi yeni yuvasına taşınma kararı alırsa (ki bu işlemi teker teker yavruları ağzıyla ensesinden taşıyarak yaparlar)bu esnada yalnız kalan yavrulardan sesler duyulabilir. Bu durum yavrular terkedilmiş olarak algılanmaktadır. Böyle bir durumla karşılaşırsanız yavru kedileri yerlerinden oynatmayın, dokunmayın sadece gözlemci olun. Çünkü; doğumdan sonraki ilk 24 saat yavrular için çok önemlidir. Anne kediden aldıkları ilk süt (kolostrum) yavru kedilerin bağışıklık sisteminin gelişmesine (pasif bağışıklık) ve patojenlerden korunmasına yardımcı olur. Kolostrumun içinde yüksek oranda protein ve bağışıklık kazandıran immunglobulin bulunur. Ayrıca su, vitaminler ve elektrolitler vardır. Kolostrum sadece ilk 24 saat bebek kedilerin bağırsakları tarafından emilebilir, yani başka bir deyişle sadece ilk 24 saat kolostrumdan faydalanabilirler.
  4.

5. Eğer anne kedi yavrularını sağlık sorunları ya da başka nedenler yüzünden reddetmişse ya da hayatını da kaybetmişse; yavruların yaşayabilmesi için yardım etmemiz gerekmektedir. Yeni doğan bir yavru kedi kendi başının çaresine bakamaz, tuvaletini yapamaz ve beslenemez. O yüzden ilk olarak sıcak bir yere alınması sonrasında beslenmesi ve tuvaletinin yaptırılması gerekmektedir. Isıtmak için polar bir battaniye altına sıcak su torbaları koyabilirsiniz. Beslemek için ise piyasada bulunan yeni doğanlara yönelik hazır sütler vardır. Aldığınız ürün toz halinde ise sulandırarak, sıvı halde ise direk ağız yoluyla bir biberon ya da enjektör yardımıyla besleme yapabilirsiniz. Bu ürünleri bulamazsanız inek sütünü yarı yarıya sulandırıp, içine çiğ yumurta ve çok az bal karıştırıp verebilirsiniz (varsa pediatrik vitamin şuruplarından birkaç damla eklenebilir). İnek sütünü sulandırmamızın nedeni içeriğindeki laktozu kedilerin sindirememesidir. Yavru kediler her 3-4 saatte bir beslenmelidir. Tuvaletini yaptırmak için öncelikle nemli bir pamuk alın ve yavru kedinin kuyruğunu kaldırıp poposuna ve cinsel organının olduğu yere masaj yapar gibi minik dokunuşlarda bulunun.Bu işlemi de her beslenme sonrası yapmamızda fayda vardır.

Yukarıda değinilen küçük ipuçlarıyla belki bir anne ve yavru kedinin hayatını kurtarabilirsiniz. Daha detaylı bilgi ve profesyonel yardım için mutlaka veteriner hekiminize danışınız.

Veteriner Hekimi
SÜHAN KURT